Şi mâncarea sănătoasă poate dăuna. Dacă este consumată în exces

Articole 0 Comentarii
Publicat acum 5 luni
Şi mâncarea sănătoasă poate dăuna. Dacă este consumată în exces

Începem prin a atrage atenţia că alimentele menţionate în acest articol sunt sănătoase şi nu trebuie în niciun caz eliminate complet din dietă. Trebuie consumate însă cu măsură, pentru a nu crea probleme de sănătate.

1. Portocale şi roşii

Experţii gastroenterologi atrag atenţia că portocalele şi roşiile pot fi periculoase, pentru că sunt extrem de acide şi pot cauza reflux gastric. În plus, consumul excesiv de alimente acide, pentru o perioadă prea lungă de timp, poate duce la apariţia unei afecţiuni ce poartă denumirea de „esofagul Barrett”, specifică celor care suferă de reflux esofagian şi care poate duce la apariţia unor leziuni precanceroase la baza esofagului.
Este indicat să consumi numai două porţii de portocale sau roşii zilnic sau chiar să le eviţi, dacă deja suferi de reflux gastric.

2. Conservele de ton

Nimeni nu contestă că o conservă de ton (un peşte uşor de preparat şi cu puţine calorii) poate fi o bază foarte sănătoasă pentru o salată sau un sandviş. Carnea de peşte este sănătoasă în general, deci clar trebuie să facă parte dintr-un plan alimentar echilibrat. Totuşi, dacă mănânci prea mult ton, creşte riscul de otrăvire cu mercur. Se pare că 80% din peşti conţin niveluri ridicate de mercur, însă tonul ne expune la un risc şi mai mare.
Un nivel prea mare de mercur în organism poate cauza probleme de vedere, de auz şi de vorbire, probleme de coordonare sau slăbirea musculaturii.
Recomandarea este totuşi uşor de urmat: nu consuma mai mult de 3-5 conserve de ton săptămânal şi încearcă să îl înlocuieşti cu alte tipuri de peşte cu un conţinut mai scăzut de mercur, precum somon, creveţi, somn sau cod negru de Alaska.

3. Apa

Deşi hidratarea este una dintre regulile de aur ale sănătăţii, consumul excesiv de apa poate dăuna grav… chiar sănătăţii. Există conceptul de intoxicare cu apă. Ceea ce se întâmplă de fapt este diluarea clorurii de sodiu din organism prin ingestia unei cantităţi prea mari de apă.
Acest lucru va provoca dezechilibre ale nivelului de electroliţi din corp, ceea ce va duce la probleme ale funcţiilor cerebrale şi chiar deces.
Câtă apă este totuşi recomandat să bem? Se pare că cei 2 litri de lichide pe zi nu sunt o regulă pentru sănătate. Setea nu este un indicator al deshidratării şi este în regulă să bem lichide în momentul în care simţim senzaţia de sete. În privinţa consumului de apă, nu se poate face vreo generalizare, pentru că fiecare om are nevoie diferite, determinate de ceea ce mănâncă, de hormoni, de nivelul de activitate fizică etc.

4. Soia

Se pare că nu se poate ajunge încă la o opinie generală în legătură cu produsele din soia. Ceea ce este însă sigur e că majoritatea produselor din soia sunt modificate genetic, cel puţin cele de pe piaţa noastră. Tofu, şniţelele din soia, iaurturile din soia etc. sunt absolut nocive organismului şi ar trebui evitate pe cât posibil.
Dacă, însă, vorbim despre soia de calitate, atunci aceasta ajută la reglarea nivelului colesterolui şi tensiunii, dacă este consumată cu moderaţie. Soia conduce însă şi la inhibarea absorbţiei de fier, deci un consum exagerat de soia poate duce la anemie feriprivă (prin carenţă de fier).
Sunt voci care contestă criticile aduse produselor din soia, ajungând până la a spune chiar opusul: că ne protejează de cancer (de sân, de colon, de prostată), de sindromul metabolic, că ne întăresc oasele, că încetinesc simptomele menopauzei, sau că oferă protecţie cardiovasculară.
Aşadar, dezbaterea legată de influenţa isoflavonelor din soia asupra sistemului endocrin şi riscul de apariţie a cancerului este un subiect încă deschis.

5. Spanac

Această legumă versatilă este plină de elemente nutritive esenţiale: este o sursă perfectă de proteine, fibre şi o mulţime de vitamine şi minerale. Spanacul are şi un conţinut ridicat de luteină, un carotenoid care poate preveni degenerarea maculară (una dintre cauzele comune ale pierderii vederii şi orbirii).
Totuşi, spanacul este încărcat şi cu acid oxalic – un compus care leagă anumite minerale, precum calciul, şi duce la formarea pietrelor la rinichi. Deci, dacă te ştii cu probleme de rinichi, încearcă să nu consumi în exces aceste legume cu frunze verzi.

6. Nucile de Brazilia

Nucile de Brazilia sunt o sursă excelentă de proteine, fibre, acizi graşi esenţiali şi seleniu. Mai mult, consumul de nuci reduce nivelul colesterolului şi tensiunii arteriale. Totuşi, nu trebuie chiar să te înfrupţi mult şi zilnic din ele, având în vedere că, pe lângă multele calorii pe care le au, mai rişti şi să consumi acel seleniu în cantităţi prea mari. Acest lucru ar putea duce la intoxicare cu seleniu.
Excesul de seleniu în organism cauzează căderea părului, subţierea sau căderea unghiilor, dermatită, tulburări neurologice şi, în cazuri extreme, deces.
Încearcă sa te limitezi la maximum 10 bucăţi de nuci de Brazilia pe zi.

7. Fasolea roşie

Fasolea roşie se bucură de o „reputaţie” cu precădere bună, în ciuda problemelor pe care le cauzează cu flatulenţa. Fasolea este sănătoasă, însă fasolea roşie kidney trebuie să fie preparată termic în apă fiartă timp de cel puţin 10 minute, pentru a “dezactiva” partea otrăvitoare denumită fitohemaglutină (o lectină).
Simpla preparare a fasolii în apă, fără fierbere, îţi poate dauna chiar mai mult şi poate dubla sau chiar tripla aceste elemente otrăvitoare din fasole. Experţii susţin că prepararea termică înlătură otrava activă, astfel că nu va mai fi capabilă să îţi atace celulele organismului.

8. Nucşoara

Acest condiment delicios nu va dăuna dacă este adăugat în cantitate moderată (un vârf de linguriţă), însă dacă îl consumi în cantităţi mari ar putea determina reacţii fizice precum dureri de cap, greaţă, ameţeală sau chiar halucinaţii. Nucşoara conţine un material psihoactiv, denumit miristicină.
Experţii avertizează că orice condiment am consuma în cantităţi mari – precum rozmarin, oregano etc. – ne-ar putea cauza anumite probleme de superactivitate. Se spune că o “supradoză” de nucşoară poate induce o stare similară consumului de droguri.

9. Caise, piersici, prune şi cireşe

Nu este vorba chiar de fructe, ci de sâmburii lor, care conţin o formă de otravă din familia cianurilor. Etichetele anumitor gemuri, dulceţuri sau produse din lapte chiar menţionează că produsele respective pot conţine sâmburi. Nu este recomandat să spargi, să înghiţi sau să mesteci aceşti sâmburi. La fel de periculoşi sunt şi sâmburii merelor.

10. Fructele uscate

Majoritatea fructelor uscate care sunt comercializate la noi pe piaţă trec prin procese industriale de uscare, care includ folosirea de bioxid de sulf (E220) sau sorbat de potasiu. Este recomandat să nu consumi cantităţi mari de fructe uscate, pentru a nu-ţi dăuna sistemului digestiv.
Specialiştii susţin că expunerea la cantităţi mari de sulfuri poate cauza sensibilitate la nivelul stomacului şi alte probleme digestive.
Toate cerealele care nu au fost depozitate în mod adecvat pot fi contaminate cu mucegaiuri şi microtoxine. Chiar şi anumite alimente organice le pot conţine.

11. Cartofi – conţin solanină

Solanina este un pesticid natural, care este toxic pentru oameni. Apare mai ales în coaja cartofilor care încep să încolţească. Poate cauza stări de greaţă, vomă, iritarea stomacului, dureri de cap, stare generală proastă şi uneori probleme cardiace. Problema apare în principal în cazul cartofilor verzi.
Cei care beau ceai din frunze de cartofi sau consumă cartofi verzi sunt mai predispuşi otrăvirii.

 

 

SURSA: fitbody.ro

sursa foto: pixabay.com



Adauga un comentariu
Inchide
GDPR

medicaltv.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.