Insomnia. Partea I-Simptome, cauze şi metode de prevenţie

Articole 0 Comentarii
Publicat acum 2 luni
Insomnia. Partea I-Simptome, cauze şi metode de prevenţie

Insomnia reprezintă o tulburare a somnului care se manifestă prin dificultatea de a adormi sau de a avea un somn liniştit care să asigure odihna necesară organismului. Insomnia este caracterizată de somn insuficient sau de o calitate slabă, cu treziri frecvente pe timpul nopţii care pot duce în timp la tulburări de concentrare, randament scăzut şi stare de somnolenţă.

În funcţie de vârstă persoanele au nevoie de un număr diferit de ore de somn:

  • adulţii trebuie să doarmă aproximativ 7-9 ore de somn;
  • adolescenții (12-18 ani) trebuie să doarmă între 8 şi 10 ore pe noapte;
  • copiii (2 şi 12 ani) trebuie să doarmă între 9-12 ore de somn;
  • nou-născuţii şi copiii mici (0 şi 2 ani) trebuie să doarmă în jur de 11-14 ore.

Citește și Studiu: Somnul poate scădea riscul de infarct miocardic

În funcţie de durata în care persistă, insomnia poate fi de trei feluri:

  1. Insomnie pasageră sau temporară (simptomele nu durează mai mult de trei nopţi);
  2. Insomnie acută (simptomele persistă săptămâni întregi şi mai este numită şi insomnie pe termen scurt);
  3. Insomnia cronică (simptomele pot dura de la câteva luni şi până la câţiva ani, iar de cele mai multe ori acest tip de insomnie este provocată de probleme medicale ).

Citește și EFECTELE NOCIVE ALE INSOMNIEI ASUPRA ORGANISMULUI UMAN

Simptomele insomniei

Principalul simptom al insomniei este, evident, lipsa somnului, dar sunt şi alte simptome asociate cu această afecţiune, precum:

  • dificultăţi în a adormi seară;
  • treziri frecvente pe parcursul nopţii;
  • trezire la primele ore ale dimineţii şi incapacitatea de a adormi la loc;
  • stări de somnolenţă;
  • iritabilitate, episoade de anxietate sau depresie;
  • lipsă de concentrare;
  • migrene;
  • probleme de socializare;
  • dureri gastrointestinale.

Citește și OBOSEALA CRONICĂ. 8 MOTIVE PENTRU CARE EȘTI OBOSIT TOT TIMPUL

Care sunt cauzele apariţiei insomniilor:

Principala cauză a insomniei este stresul, dar există o conexiune foarte strânsă între stres şi insomnie. Dacă lipsa somnului se manifestă pe perioade lungi de timp atunci şi nivelul stresului creşte. Alte cauze care duc la apariţia insomniei mai pot fi:

  • stările de anxietate;
  • zgomotele puternice;
  • temperaturile prea ridicate sau prea scăzute din dormitor;
  • lipsa confortului în timpul somnului;
  • fumatul, alcoolul şi cafeina;
  • consumul de substanţe stupefiante;
  • afectiunile psihice (ca bipolaritatea ori depresia);
  • problemele medicale ( dureri cronice, oboseală cronică, afecţiuni respiratorii, reflux gastroesofagian, astm, apnee, hipertiroidism, artrită);
  • efecte secundare ale unor medicamente (anumite medicamente au ca efect secundar apariţia insomniei)
  • dereglări hormonale;
  • probleme genetice
  • graviditatea;
  • nivelul redus de melatonină.

Citește și INSOMNIA, BOALA SOCIETĂȚII MODERNE

Factorii de risc care duc la apariţia insomniei

Insomnia este o afecţiune care afectează, în principal, femeile mai ales din cauza schimbărilor hormonale care apar la menopauză sau în timpul menstruaţiei. Alte categorii de persoane care prezintă un risc ridicat de a suferi de insomnie sunt:

  • persoanele care lucrează în ture de zi şi noapte;
  • persoanele care călătoresc mult;
  • persoanele în vârstă;
  • adolescenţii şi studenţii;
  • persoanele cu tulburări psihice.

Citește și Top cele mai periculoase combinații de medicamente

Metode de prevenţie

Cel mai eficient mod de a preveni insomnia este prin acordarea unei atenţii deosebite dietei de dinaintea orei de culcare. Evită astfel să mânânci prea mult sau prea picant ori alimente care conţin cafeină, precum ciocolata. Cel mai bine ar fi să mânânci cu cel puţin 2 ore înainte de culcare, pentru că altfel orgamisnul va fi ocupa cu digestia în loc să se relaxeze şi să se pregătească de somn. De asemenea insomnia poate fi prevenită şi prin mişcare, reducerea nivelului de stres, evitarea consumului de alcool şi tutun şi crearea unui program de somn şi trezire.

Citește și CE NU AI VOIE SĂ FACI DACĂ VREI SĂ AI UN SOMN ODIHNITOR

Tratament

Tratamentul insomniei depinde foarte mult de cauzele declanşării ei şi de gravitate. Dacă insomnia este pe fond de stres sau depresie, atunci medicul este cel care va prescrie o medicaţie specifică sau chiar terapie, care poate fi de ajutor. Câteodată, insomnia poate fi tratată chiar şi prin metode naturiste ori hemeopate, aromaterapie, acupunctură sau reflexoterapie.

Citește și Suferi de irascibilitate, anxietate sau depresie? Iată câteva sfaturi care te pot ajuta să ţii problemele sub control

Într-un articol viitor, Medical Tv va prezenta o listă cu alimentele care provoacă insomnie şi cele care stimulează relaxarea organismului înainte de culcare.

sursa foto: www.e-know.ca



Adauga un comentariu
Inchide
GDPR

medicaltv.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.