Cinci metode dovedite științific de a-ți stimula creierul

Articole 0 Comentarii
Publicat acum 8 luni
Cinci metode dovedite științific de a-ți stimula creierul

În ultimii ani s-au făcut multe experimente și studii veritabile de neurologie. Acestea le-au permis cercetătorilor să înregistreze, cu un grad uimitor de acuratețe, modificările chimice din creierele noastre, ca răspuns la anumiți factori externi și interni, și să tragă concluzii. O mare parte din aceste descoperiri poate fi aplicată pentru a învăța mai eficient și a-ți reduce nivelul de stres.

Neurologia este una din specializările medicale care a văzut, în ultimii ani, cele mai spectaculoase progrese. Datorită noilor metode de imagistică medicală, cercetătorii pot astăzi să măsoare cu precizie impactul anumitor stimulilor asupra creierului tău.

Citește și Sănătatea organismului nostru depinde de sănătatea creierului și de gradul de fericire

Aceste schimbări fizice sunt rezultatul unui fenomen numit neuroplasticitateabilitatea de a dezvolta noi conexiuni în creier, ca rezultat al gândurilor, al comportamentelor dezvoltate și al învățării.

Există cinci lucruri dovedite ca fiind de mare ajutor când vine vorba de productivitate, învățare, dar și de starea generală de bine.

Citește și Creierul uman. Ce este și cum trebuie folosit corect

Fă mai mult sport

Nu e un secret pentru nimeni faptul că exercițiul fizic este mai mult decât benefic. Pe lângă rolurile pe care le are în sănătatea fizică, acesta crește moralul, reduce stresul și întărește sistemul imunitar. Însă ce ne interesează pe noi cel mai tare este că exercițiile cardio cresc fluxul oxigenului și al glucozei către creier și îmbunătățesc astfel funcția cerebrală.

Citește și Studiu: Sedentarismul ne distruge creierul și ne șterge amintirile

În plus, cercetările recente arată că hipocampul – aria creierului care se ocupă de memorie și învățare – crește considerabil în volum după doar 6 săptămâni de exercițiu aerobic regulat. Mai mult, deși hipocampul tinde să se micșoreze odată cu vârsta, mișcarea poate inversa acest proces. De asemenea, aceasta scade și riscul de a dezvolta, mai târziu, Alzheimer.

Din păcate, schimbările sunt reversibile. La fel ca mușchii atunci când te lași de sală, și hipocampul își revine la dimensiunile inițiale dacă te lași de sport. Tocmai de aceea, este esențial să faci loc sportului în programul tău zilnic.

Citește și MEDSHOW, cu Emma Zeicescu – Prof. dr. Leon Zăgrean – Un creier sănătos înseamnă un organism sănătos

Trăiește clipa

Atunci când corpul simte că ești în pericol (chiar dacă, în realitate, nu ești), aria creierului ce poartă numele de „amigdală” trimite semnale care să te pregătească pentru starea de asediu.

Problema e că reacția organismului este, de multe ori, disproporționată, și produce cantități mult prea mari ale hormonului de stres numit cortizol. Acesta îți poate afecta foarte mult concentrarea, precum și capacitatea de a lua decizii bune.

Citește și Cutremurul și impactul asupra stării de sănătate. Cum ne pregătim psihic pentru un cutremur

Studiile arată că expunerea prelungită la cortizol poate prinde creierul într-o stare constantă de asediu.

Poate cel mai bun mod de a contracara efectele stresului cronic este auto-conștientizarea, în care să te disociezi de corp și încerci să îți observi obiectiv gândurile, emoțiile și senzațiile. Odată ce ești în stare să îți conștientizezi temerile, îți este mult mai ușor să le ții sub control.

Citește și Stresul cronic și efectele lui distrugătoare

Ține-ți mereu creierul în priză

Creierul tău are capacitatea uimitoare de a se schimba (inclusiv fizic), de a se adapta și de a crea noi conexiuni între celule, ca răspuns la stimuli precum comportamentul, activitățile și chiar gândurile. Această abilitate poartă numele de neuroplasticitate.

Forțarea creierului să învețe ceva nou este cea mai bună metodă de a activa crearea acestor noi conexiuni.

Prin urmare, expresii ca „Nu îmi încarc memoria cu asta” sau ,,Nu are unde să încapă atâta informație” se dovedesc a fi greșite.

Cercetările demonstrează că vorbitorii nativi de engleză care au studiat limba chineză au prezentat o creștere marcantă a densității materiei cenușii, precum și a numărului conexiunilor integrate între diversele regiuni ale creierului. Aceste modificări au rezultat, într-un final, la creșterea abilităților de învățare.

Citește și Studierea unui instrument muzical aduce beneficii uimitoare creierului. Sunt solicitate simultan mai multe regiuni cerebrale decât în orice altă activitate intelectuală

Dormi bine, trezește-te mai deștept

Un adult are nevoie de cel puțin 6-8 ore pe noapte pentru a funcționa în parametri optimi.

Însă, se pare, și momentul când te trezești este important. Legat de asta, cortizolul pare să nu fie neapărat un lucru rău, cantități moderate fiind chiar benefice, ținându-te în priză. Nici nu e de mirare, dacă ne gândim că și stresul poate fi de două feluri:benefic și distructiv.

Ca dovadă, dacă te trezești dimineața, ai un boost de 50% în secreția de cortizol, cunoscut ca „Răspunsul la trezire al cortizolului”, care îți oferă un plus de energie și te pune în mișcare. Concentrația maximă în sânge este atinsă la 30 de minute după ce te-ai trezit.

Citește și EFECTELE NOCIVE ALE INSOMNIEI ASUPRA ORGANISMULUI UMAN

Poți profita la maximum de acest boost dacă încerci să te trezești la aceeași oră în fiecare zi, între 6 și 8.30.

De asemenea, lumina percepută de ochi este foarte importantă. De aceea, principalul element după care creierul își setează ritmul circadian este calitatea luminii: albastrul zorilor scade melatonina (hormonul care aduce somnul), în timp ce razele roșiatice ale apusului o cresc.

Tocmai de aceea este indicat să își folosești filtrul de lumină albastră pentru telefon și laptop. Cu câteva ore înainte de culcare, încearcă să te expui doar luminii calde, pentru a-ți asigura un somn liniștit și odihnitor.

Citește și Ațipitul în timpul zilei, o metodă de protecție a creierului. Când apare el și de ce este vital să îți asculți corpul

Ești ceea ce mănânci

Deși creierul tău cântărește doar 2% din greutatea corporală, el folosește până la un sfert din energia totală consumată de organism. De aceea, dacă vrei să înveți eficient, e nevoie să te hrănești bine. Dar asta nu înseamnă nicidecum să îți crești rația cu 2.000 de calorii venite din dulciuri sau junk food.

Există din ce în ce mai multe dovezi că sistemul enteric are un sistem nervos propriu – îl poți numi cel de-al doilea creier. Mai mult, există și o conexiune directă între intestin și encefal. În mod absolut remarcabil, alimentația are un cuvânt greu de spus în comportamente și stări, inclusiv în abilitatea ta de a manageria stresul.

Citește și Legumele și fructele crude, elixir pentru creier

Prin urmare, pentru a păstra ambele creiere sănătoase, e nevoie să urmăm un regim echilibrat, bogat în fructe și legume proaspete, care să conțină o varietate de antioxidanți. Aceștia au un rol important în prevenirea deteriorării neuronilor.

Flavonoizii, găsiți în ceai, citrice și fructe de pădure, îți vor ascuți memoria. Îi găsești și în cacao, astfel că puțină ciocolată neagră nu strică.

Citește și Beneficiile ceaiului pentru sănătatea creierului. Teanina, substanța din ceai care tratează schizofrenia

Cât despre grăsimi, nu toate sunt rele. Acizii grași mononesaturați din ulei de măsline, nuci și în avocado sunt corelați cu inteligența și te pot ajuta atunci când vine vorba de sarcini mentale complexe.

Citește și CE TREBUIE SĂ FACI SĂ AI UN SOMN ODIHNITOR?

 



Adauga un comentariu

Inchide
GDPR

medicaltv.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.