Cinci inovaţii medicale din 2019 care au uimit lumea medicală. Partea III-Cel mai mare genom artificial funcţional creat în laborator

Publicat acum 3 săptămâni

Anul 2019 a însemnat şi rescrierea codului genetic, ceea ce a dus la crearea în laborator a celului mai mare genom aritificial care a dat naştere unui organism funcţional. Reuşita a aparţinut unei echipe de cercetători de la Universitatea Cambridge care a rescris în laborator ADN-ul unei specii de E. Coli.

Citește și PREMIERĂ MEDICALĂ | Au fost creați primii neuroni artificiali care pot repara circuitele nervoase din creier

Deşi vorbim despre o bacterie, este cel mai mare genom construit vreodată artificial şi este alcătuit din 4 milioane de perechi de baze. Dacă cineva ar vrea să printeze întreaga secvenţă de ADN, ar fi nevoie de 970 de pagini. Codul genetic al bacteriei se bazează pe 61 de codoni și nu pe 64 cum se întâmplă în toată lumea vie.

Citeşte şi: Celulele stem, ,,piese de schimb pentru corpul uman”. Ce boli vindecă acestea

Noul organism se numește Syn61, este mai lung decât bacteria naturală, crește mai lent însă este primul organism viabil cu cele mai multe modificări genomice posibile. Celulele sale produc aceleași proteine, dar folosind un cod genetic diferit. Datele studiului au fost publicate în revista ştiinţifică Nature.

Citeşte şi: Medicina viitorului: primul medicament personalizat în funcţie de ADN administrat unui copil de 9 ani. Cercetătorii lucrează şi la tratamente în funcţie de ADN şi în cazul cancerului

S-a ajuns în acest punct odată cu Proiectul Genomului Uman care a descifrat acest piesele care alcătuiesc ADN-ul codificat în cele 3 miliarde de perechi de baze. Citirea ADN-ului a fost, însă, doar primul pas pentru că genomul poate fi rescris de la zero.