Ce sunt carbohidratii și de ce are nevoie organismul de ei

Articole 0 Comentarii
Publicat acum 2 luni
Ce sunt carbohidratii și de ce are nevoie organismul de ei

Carbohidraţii sunt principala sursă de energie a organismului, care provine în cea mai mare parte din zaharuri. Organismul are nevoie de carbohidraţi ca să scadă riscul dezvoltării bolilor cronice. Iar ca acest lucru să fie posibil, un adult ar trebui să consume zilnic în proporţie de maximum 65% calorii din carbohidraţi, 20% din grăsimi şi 10-35% din proteine.

Citeşte şi CARE ESTE ROLUL ZAHĂRULUI ÎN ORGANISM

În funcţie de modul în care afectează nivelul de zahăr din sânge din organism, carbohidraţii pot fi simpli sau complecşi.

  1. Carbohidraţii complecşi

Acest tip de carbohidraţi sunt „buni” pentru organism pentru că au calitatea de a se absorbi lent şi furnizează energie constantă pe tot parcursul zilei. Carbohidraţii complecşi previn fluctuaţiile bruşte de glicemie şi oferă senzaţie de saţietate pe termen lung. Principalele surse de carbohidraţi buni sunt leguminoasele şi cerealele integrale.

Citește și Cum să scapi de oboseală. Lista alimentelor care dau super energie

  1. Carbohidraţii simpli

Carbohidraţii simplii sunt zaharurile simple sau glucidele rafinate şi care iniţial au fost carbohidraţi complecşi din care au fost extrase fibrele, vitaminele şi mineralele. Astfel, au rămas doar glucide sau zaharuri simple şi „rele”, pe care organismul le absoarbe rapid şi le depune sub formă de grăsime. Aceste glucide determină creşterile şi scăderile bruşte ale glicemiei influenţând astfel în mod negativ apetitul. Carbohidraţii simplii pot fi găsiţi în zahărul rafinat, pâinea albă , produsele de patiserie, cofetărie, gemuri, dulceţuri, siropuri , băuturi carbogazoase, etc.

Citeşte şi SUCURILE DE FRUCTE POT FI PERICULOASE PENTRU SĂNĂTATE

Ce trebuie reţinut pentru a putea face diferenţa mai uşor între carbohidraţii „buni” şi „răi” constă în interpretarea indicelui glicemic. Cu cât indicele glicemic este mai mic, cu atât transformarea în energie este mai lentă şi deci impactul asupra glicemiei este mai scăzut. La fel de important de ştiut este că diferenţa între carbohidraţii „buni” şi „răi” este diferenţa dintre o greutate normală şi obezitate, între sănătate şi boală.

Citeşte şi: Obezitatea, factor determinant în apariția cancerului. România, locul II în Europa la obezitate infantilă

Care sunt principalele surse de carbohidraţi „buni”

  1. Leguminoasele

Leguminoasele sunt recunoscute că protejează inima, arterele şi scad colesterolul. Acestea sunt reprezentate de fasole, mazăre ori linte colorată.

  1. Pâinea şi produsele din cereale integrale

Pâinea integrală, cerealele integrale ori pastele integrale aduc organismului fibre, vitamine şi minerale. Acestea aduc un impact redus asupra glicemiei şi oferă senzaţie de saţietate pe termen îndelungat.

Citeşte şi: Consumul de pâine, între beneficiu şi mit! Care sunt cele mai sănătoase tipuri de pâine

  1. Legumele

Legumele fie ele verzi (varză, conopidă, spanac, urzici, salată verde, pătrunjel), legumele roşii ( ardeiul gras sau roşiile),  legumele galbene (morcovul şi dovleacul) ori legumele violet (varza roşie, sfecla, vinetele), sunt bogate în antioxidanţi şi fibre şi de carbohidraţi „buni”.

  1. Orezul brun

Orezul brun este un orez integral, o sursă importantă de carbohidraţi complecşi.

Citeşte şi: Orezul brun, o comoară de nutrienţi care previne bolile neurodegenerative. Topul beneficiilor consumului de orez brun pentru sănătate.

  1. Fructele proaspete

Fructele, indiferent de tipul lor, sunt bogate în fibre care încetinesc absorbţia zaharurilor concentrate, dar sunt bogate şi în vitamine şi minerale care ajută la o bună funcţionare a organismului. Există însă o menţiune importantă, fructele trebuie consumate proaspete şi nu sub formă de freshuri.

Citește și Combinații periculoase de alimente și medicamente

Care sunt carbohidraţii „răi” care trebuie evitaţi:

  • pâinea albă şi pastele făcute din făină albă
  • orezul alb
  • cartoful
  • zahărul
  • sucurile răcoritoare
  • bomboanele
  • siropurile artificiale

Citeşte şi Există alimente care devin toxice atunci când sunt încălzite. Care sunt acestea?



Adauga un comentariu
Inchide
GDPR

medicaltv.ro folosește fișiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe site-ul nostru.

Înainte de a continua navigarea pe site-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege termenii de utilizare și politicile noastre.

Sunt de acord Alte optiuni
Cookie-urile de statistică îi ajută pe proprietarii unui site să înţeleagă modul în care vizitatorii interacţionează cu site-urile prin colectarea şi raportarea informaţiilor în mod anonim.
Cookie-urile de marketing sunt utilizate pentru a-i urmări pe utilizatori de la un site la altul. Intenţia este de a afişa anunţuri relevante şi antrenante pentru utilizatorii individuali, aşadar ele sunt foarte valoroase pentru agenţiile de puiblicitate şi părţile terţe care se ocupă de publicitate.
Obligatoriu - nu poate fi deselectat. Cookie-urile necesare ajută la a face un site utilizabil prin activarea funcţiilor de bază, precum navigarea în pagină şi accesul la zonele securizate de pe site. Site-ul nu poate funcţiona corespunzător fără aceste cookie-uri.