CE BOLI LĂSĂM “MOŞTENIRE” COPIILOR NOŞTRI. TOP CELE MAI FRECVENTE AFECŢIUNI GENETICE EREDITARE

Publicat acum 3 zile

Ne dorim să devenim părinţi şi, când în sfârşit reuşim, începem să ne punem întrebări. Cea mai frecventă este: cu cine va semăna copilul? Dar, dincolo de aspectul fizic, cel mic poate moşteni de la părinţi şi problemele genetice. De altfel, specialiştii au stabilit că moştenim peste 80% dintre bolile părinţilor, iar istoricul familial este un bun indicator asupra predispoziţiei către anumite afecţiuni, scrie clicksanatate.ro.

Mai mult, oamenii de știință au făcut o listă cu principalele boli cu transmitere genetică.

1. Cancerul de sân

Pentru moment, cauzele apariţiei anumitor forme de cancer mamar sunt încă un mister, dar cercetătorii au descoperit că anumite mutaţii la nivelul unor gene precum BRCA1 si BRCA2 ar fi resposabile de apariţia cancerului. În acest context, femeile care moştenesc această mutaţie de la mamă au un risc crescut de a face cancer la ambii sâni. Bărbaţii cu gena BRCA1 au un risc crescut de apariţie a cancerului de prostată, în timp ce gena BRCA2 creşte riscul apariţiei cancerului de pancreas.

1. Obezitatea

Prezenţa „genei obezităţii” în ADN-ul multor persoane reprezintă principala cauză pentru obezitate. Oamenii de ştiinţă spun că această genă devine activă mai ales atunci când persoanele vulnerabile adoptă o alimentaţie nesănătoasă.

1. Bolile de inimă

Dacă unul dintre părinţii suferă de boli de inimă, diabet, hipertensiune arterială sau a, suferit un atac cerebral există riscul ca şi copilul să se confrunte pe timpul vieţii cu probleme asemănătoare. De altfel, specialiştii spun că multe dintre bolile cardiace se moştenesc.

1. Alopecia

Oamenii de ştiinţă spun că genele joacă un rol important în pierderea părului mai ales în cazul bărbaţilor. Există chiar şi situaţii în care persoanele se confruntă cu alopecia universalis, adică o căderea în totalitate a părului corporal.

1. Fibroza chistică

Este cea mai frecventă boală genetică fatală. Ea determină organismul să producă mucus gros, lipicios, care înfundă plămânii şi afectează pancreasul. Respiraţia este îngreunată, iar enzimele digestive sunt blocate, ceea ce inhibă absorbţia nutrienţilor.

1. Hemofilia

Boala cronică şi gravă a sângelui, cauzată de absenţa factorilor de coagulare, hemofilia se moşteneste de la unul sau ambii părinţi. Factorii coagulării sunt utili în oprirea sângerarii în urma unui traumatism şi în prevenirea hemoragiei spontane.

1. Alcoolismul

Considerată o boală, dependenţa de alcool este cel mai probabil o moştenire genetică. Dacă unul sau ambii părinţi sunt dependenţi de alcool, atunci există riscul ca şi copiii lor să aibă o predispoziţie faţă de acest viciu, spun specialiştii.